På tal om plättar.....

Blev en kortare promenad i solen idag, riktigt skönt ute! Men det känns att det är solen som värmer, i skuggan var det inte riktigt lika skönt brr! Fick besök av kusin vitamin en sväng, kul att snacka lite en stund. Följde upp med ett telefonsamtal till en kompis som gjorde dagen lite lättsammare:)

Sen är det den eviga frågan som kvarstår - vad ska vi äta till middag? Maken blir visst sen, så frågan blir uppskjuten några timmar. Fortfarande svårt att komma på, variationen är ju inte den allra bästa om man ska säga så..... Sen brukar jag ha en tendens att bli som barn och bara äta det som för tillfället är på favoritlistan. Med resultatet att man kan föräta sig på en hel del grejjer..... Tur att jag har en make som är liiiite mer sund och inte går med på att äta plättar 6 dagar i veckan =)

Såg förresten en sida på Facebook om just detta ord - plättar. Heter det plättar, pannkaka, småplättar, ugnspannkaka...?. etc etc. Själv är jag av uppfattningen att pannkaka gör man i ugnen, kommer av ordet långpanna, alltså pannkaka. Plättar är sånt som man steker på spisen. Kan vara "vanlig" stolek, alltså plättar, eller den mindre varianten, småplättar. Konstigt nog inbillar jag mig att småplättar är godare. Kanske bara p.g.a. att det är så mycket jyckligare att steka? (Ordlistan: "Jycklig" = svårt, besvärligt, knepigt)

Tycker att vi använder alldeles för få dialektord faktiskt. Gör mitt bästa för att hålla dem vid liv =) Ett vanligt ord som folk reagerar på är "jett" och "gatt" (Ordlistan: ”Jett" = jag måste", "Gatt"= jag var tvungen) Verkar inte vara alltför många som fortfarande använder eller ens förstår detta eminenta dialektord! Får en del ögonbrynshöjningar och förvånade miner vid användning. "Vad betyder det sa du?" Men allvarligt, det tar ju mycket längre tid att säga "Igår var jag tvungen att diska" istället för att bara säga "igår gatt jag diska". Eller hur? Effektivisering kära vänner, effektivisering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0