Wake up call from hell

Läste precis en artikel på Aftonbladet av Linda Skugge som handlade om att föräldrar curlar sina barn ekonomiskt. I vanliga fall har jag en väldigt ambivalent inställning till Linda Skugge. Vissa gånger kan jag verkligen tycka att det är fantastiskt med en kvinna som inte bryr sig ett skit om vad andra tycker. Andra gånger blir bilden omprövad då det faktiskt blir tydligt att ingen människa fungerar så. Alla människor bryr sig i grund och botten om vad andra tycker. Vare sig de erkänner det eller inte.

Hur som helst, åter till artikeln. Linda skriver om att föräldrar, i all välmening, curlar barnen ekonomiskt genom att bekosta barnens resa till självförverkligande istället för att upplysa dem om pengars värde. Jag kan inte annat än hålla med Linda i den frågan. Förmodligen framstår jag som en avundsjuk liten flicka som gärna skulle vilja att mina föräldrar betalade allt för mig. Men nej, det kan jag ärligt säga att jag inte tycker. Jag är faktiskt jävligt nöjd över att mina föräldrar låtit mig upptäcka värdet av att betala med pengar jag själv tjänat/sparat ihop. Det slår pappas kontokort vilken dag som helst. Faktiskt.

Jag tycker att det finns ett stort värde i att tidigt lära sig pengars värde. Att själv betala för sina egna nöjen och utgifter är en styrka. Linda har en feministisk touch på det hela också genom att hävda att en kvinna enbart kan vara jämställd med en man om hon inte är ekonomiskt beroende av honom. Och hon har en viktig poäng där. En mycket viktig poäng som många missar.

Jag möter också människor, eller framför allt kvinnor, som hävdar att de vill sina barn väl. Därför betalar de allting för dem. Trots att de fyllt 25, har fast jobb och tjänar mer än vad föräldrarna gör. Men på vilket sätt tycker föräldrarna att de gör barnen en tjänst? Vad händer den dag då mamsen och papsen inte står där med plånboken? Taskigt wake up call när ungen bränt alla pengar på allsköns skumma grejer som inte direkt betalar hyran. Och vad skapar de för ungar? Ungar som inte kan hålla reda på sin egen ekonomi, hur fan ska det gå då de väl bestämmer sig för att bli sambo, skaffa barn, köpa hus? Ska gamla mamma tulla på pensionen så att ungen kan betala räntan på sitt tremilleshus?

Eller ska de kanske ta och växa upp istället....?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0