Fnysningar och mördarblickar - en städdag med Zabo

Helgen har gått i städningens tecken eftersom vi tillbringat hela helgen med denna ärofyllda syssla. Som jag tidigare nämnt planerar vi att ha familjemiddag i makens släkthus. Huset har stått tomt hela vintern och behövde därför en rejäl genomgång. Jag fick dessutom den briljanta idén att städa ut ett av rummen på övervåningen. Detta för att även svåger och svägerska ska få ett eget sovrum. Jag är så omtänksam så.

Dock var detta rum belamrat med diverse rat som borde eldats upp för länge sen. Maken brukar beskylla mig för att samla på gammalt rat*, men nu ligger jag i lä. Dock blev rummet tomt till slut och det ska förhoppningsvis bli vårt sovrum i sommar.

På nedervåningen ansåg jag det vara otroligt mycket viktigare att fokusera på att få upp gardiner och möblera om. Maken delade tyvärr inte min prioritetsordning. Han muttrade mest över att "det där kan vi väl för fan göra sen". Jag försökte förklara för honom att inredning kommer först, därefter städning. Han fnös och gick för att piska mattor istället.

Precis som maken befarat finns det en del kvar at göra inför påsk. Köket har vi inte kommit så långt med städningen i. "Det är lugnt, det fixar vi en dag till veckan" försökte jag muntra upp maken med. Han fnös igen och gav mig mördarblicken. Ni vet den där som man känner trots att man inte ens ser på personen ifråga. Får se hur det där går.....


* Ett dialektalt ord, används mycket i Höga kustenområdet. 
  Rat= gammalt skräp, trasiga saker, saker som borde kastats för länge sen etc.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0