Det krävs något mer....

Var och handlade kläder tillsammans med min ärade fader igår. Han skulle köpa kostym och ville ha med ett smakråd. I och för sig är jag ingen klädkonnässör men något kan man väl alltid bidra med. Min far rullstolsburen och jag blir alltid lika förvånad över hur lite av offentliga miljöer som faktiskt är handikappanpassade.

Parkeringshuset klarade testet. Bra parkering, mycket plats och inga trösklar. Plus i kanten. Förvisso är parkeringshuset helt nytt så något annat vore ju konstigt.

Tyvärr tog alla plus slut och omvandlades till minus så fort vi kom utanför dörren. Knöliga "trottoarer", höga trottoarkanter, trösklar in i butiker etc etc. Och det märkligaste av allt är att de flesta anser sig vara "handikappvänliga" så länge de inte har en tröskel in i butiken......

Väl inne på Dressman blev det tydligt att det krävs mer än så.... Visst var expediten trevlig och hjälpte till. Ingen fel på servicen så. Men provrummen? Tänk dig en låda på en gånger en meter ungefär. En låda som jag personligen skulle ha visst besvär att byta om i. För att inte tala om det besvär det blir med en man i rullstol och en assistent med. Hur fan ska det gå till?

Jag blir ganska less på att alla lokaler inte är tillgängliga för alla. Är det inte 2010 nu?


Kommentarer
Postat av: Tapetorkestern

Tack för ditt bidrag till diskussionen på Tapetorkestern. En knapp skickas till dig om du vill, skicka isåfall din adress till [email protected]. Och välkommen tillbaka!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0