Recept på surlingon för den intresserade

Kom på idag att jag kanske måste förklara vad "surlingon" är, för er som ännu inte hört talas om denna kulinariska läckerhet. Det är en s.k. efterrätt som jag inte vet vem som kommit på. Kanske dök tanken upp under krigets kalla dagar då folk levde mest på barkbröd och annat. Kanske var uppfinningsrikedomen så stor i en värld av brist på råvaror. Alltså kom någon intelligent figur på att man plockar lingon. Man häller upp dem i valfri glasbehållare. Sen slår man på vatten och låter dem stå i ca ett halvår. Därefter "avnjuts" de med socker och vispad grädde.

Detta ska alltså kallas efterrätt. Fast i min värld så måste en efterrätt ha mer än grädde i sig för att kvala in på efterrättslistan. På min lista ligger marängsviss högst. Då kanske ni kan räkna ut vad jag tycker om "surlingon". Har tidigare pratat så mycket om detta på jobbet och få trodde att det var verklighet. De flesta trodde nog att min vanligtvis lite dramatiska ådra fått tuppjuck och skapat en dessert from hell. Jag var tvungen att ta med surlingonen och bjuda kollegorna på jobbet för att övertyga dem om att det fanns på riktigt.

Det vanligaste omdömet om lingonen var "Hmm... ja.... det var ju inte direkt äckligt... men inte speciellt gott heller...." Den enda som sken av lycka var en av cheferna. Hon hade visst ätit surlingon till jul i hennes barndom. Så någon blev ju iallafall glad.

Håller fortfarande tummarna för att det blir en riktig efterrätt idag, även fast det nog är i onödan….


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0