Roadrage

Var på en mysig middag i bästa halv åtta hos mig- stil hos svägerskan och svågern igår. 10 poäng för trevligt värdskap =) Och kladdkakan var inte så illa den heller! Tack så mycket kära svägerska!

I bilen på vägen hem konstaterade jag en sak svenskar inte riktigt fattat. Nämligen när man egentligen ska blända av helljuset. Om man ens ska göra det? Kände riktigt hur mitt roadrage kröp fram.... Hur svårt är det egentligen? Ett tryck på spaken, sen är det klart. Och ja - vänta tills jag kört förbi innan du trycker igen. Inte svårare än så. Men tydligen är det rena rocketscience för hälften av bilisterna. Och det finns till och med flera exempel av dem.

Typexempel 1: Personen/idioten som inte ens förstått att man bländar av. Någonsin. Att själv blinka med helljuset 15 gånger hjälper inte. De bländar aldrig av ändå. Kanske sålt spaken på Blocket?

Typexempel 2: De som absolut måste, måste, måste komma över krönet innan de bländar av. För det vore ju dumt att släcka innan de bländat föraren de möter och gjort den halvblind i en kvart efteråt. Mycket dumt att undvika detta.

Och mitt absoluta hatobjekt, typexempel 3: Personen som i normal ordning bländar av, inget konstigt där. Allt är frid och fröjd tills de är ca 30-20 meter ifrån en. Då slår de på helljuset igen. Jippie. För de kanske är så otroligt mörkrädda så de inte kan vänta en halv microsekund tills mötande bil passerat? Nepp, då kan de ju missa något viktigt i vägrenen eller nått. Jag blir fullkomligt galen av dessa puckon. Det är inte särskilt nice med vita prickar på näthinnan som snudd på finns kvar nästa morgon. Inte alls.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0