Normalstörd vs. utvecklingsstörd

Lyckades pricka in tv-tittandet idag för att se ett av mina favoritprogram - Glada Huddikteatern. Ett helt fantastiskt program om fantastiska människor! Älskar producentens inställning om att ingenting är omöjligt och att alla har en plats någonstans. Och alla sköna skådespelare! Ibland undrar jag om världen inte skulle vara en bra mycket trevligare plats att vara på om utvecklingsstörda styre över oss normalstörda. Snacka om att se vad som är viktigt i livet och ägna tid åt det.

En av skådespelarna, Toralf (bara namnet är ju helt magiskt!) var på hockeymatch med sina kompisar för att fira sin födelsedag.  Det är en av de få gånger man får se vuxna människor visa glädje på samma sätt som barn gör. De brydde sig inte om att fundera över vad andra skulle tycka eller tänka om dem. De bara var precis som de är, utan tankar på annat. Tråkigt nog fick jag och andra bevis på att det ofta är så att utvecklingsstörda har mer vett än s.k. normala människor. En ur publiken skrek att ”det krävs att man ska vara mongo för att vara en brynäsare". Glädjande nog var Toralf mer vettig och konstaterade att sånt skulle han inte lyssna på. Han funderade över vilken rätt den människan hade att säga så till honom? Han tyckte att denne person skulle visa lite mer respekt. Jag håller med dig Toralf.

Dagen kommer att spenderas hemma hos syster yster som fyller år. Förra året hade systersonen fullt sjå att "hjälpa till" att öppna mammas presenter, får se om det håller i sig i år också =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0